Internettet har i de seneste 10 år fået en markant indflydelse på Verdenen. Den har medført en globaliseret forbrugerøkonomi, hvor danske forbrugere kan bestille varer fra hele Verden med kun et par klik. Med andre ord har internettet gjort Verden til ét, stort shopping-center. Folk handler mere på nettet end nogensinde før. For virksomhederne betyder dette, at de i højere grad må fokusere på onlinesalg fremfor salg i en fysisk butik. Kunderne skal ikke længere lokkes ind i en fysisk butik men derimod til et websted på nettet. Og det kan som virksomhedsejer være rigtig svært at vide, hvordan man lige skal gøre det. Er du selv virksomhedsejer, har du sikkert allerede tænkt over, hvordan du kan udnytte internettets mange markedsføringsmuligheder til at skabe en øget profit for din virksomhed. Det kan dog hurtigt gå hen og blive problematisk, da der er rigtig mange forskellige måder at gøre dette på.

Vælg den rigtige strategi

Havde der fandtes én strategi, der virkede optimalt til alle typer virksomheder, så havde det hele været meget nemmere. Men internettet er en jungle, som er temmelig nem at fare vild i. Er du aktiv på Facebook, er du uundgåeligt stødt på en stor portion Facebook-annoncer. Nogle virksomheder udnytter nemlig de sociale medier til at promovere deres produkter. Det kan være i form af en lille video, et billede, eller noget helt tredje. Her er det blot vigtigt, at fremvisningen af produktet er delbar. Ved at bruge de sociale medier kan du nemlig nå ud til rigtig mange mennesker, hvis folk deler det materiale, du har udarbejdet. Her udnytter man altså sitet Facebook til at promovere sit produkt.

B2B-markedsføring og leadgenerering

En helt anden måde at gribe online markedsføringen an på er gennem B2B-markedsføring og leadgenerering. B2B står for “business to business”, og som navnet antyder er det en betegnelse for kommunikationen imellem din virksomhed og en anden virksomhed. B2B-markedsføring kan være særdeles effektiv, men det kræver, at den bliver opsat korrekt. Dette kræver enten, at du selv er en haj til online markedsføring, eller at du får nogle professionelle til at varetage det for dig. Der findes mange professionelle virksomheder, der er eksperter i denne form for markedsføring. For at holde trop med konkurrenterne på online-markedet, kan det derfor være en god idé at få det lavet professionelt. Èn ting er nemlig at have en flot og velfungerende web-shop. Men hvis der ikke er nogen besøgende til web-shoppen grundet forkert markedsføring, så hjælper det ikke noget.

Leadgenering er en anden mulighed at skaffe kunder i butikken på. Igennem leadgenering får du f.eks. kunder til at abonnere på et nyhedsbrev, sådan så de hele tiden bliver mindet om din virksomheds navn. Dette kan også være effektivt, men er igen svært at komme igang med, hvis du ikke har et stort kendskab til procedurene på forhånd. Istedet kan du tage fat i en virksomhed som WeMarket – B2B markedsføring og leadgenerering.