Som virksomhed er det vigtigt, at man altid er synlig for sine kunder. Dette gælder på B2C markedet men også på B2B markedet. Når man handler B2B, så kan der typisk være tale om kunder, som ofte kommer tilbage og handler igen. Som virksomhed er det derfor vigtigt, at man arbejder på at bevare, de kunder man har, men hvis nogen falder fra, så er det også vigtigt, at man ved, hvordan man får nye til. Derfor er det væsentligt at arbejde med B2B markedsføring, og dette kan man gøre effektivt på flere forskellige måder. Det er vigtigt at huske på, at salg og markedsføring hænger sammen, og derfor gælder markedsføring ikke kun om at skaffe nye kunder, men det gælder i høj grad også om, at bevare de kunder man har.

Vær synlig online

For enhver virksomhed er det i dag vigtigt at være synlig online. De fleste virksomheder har derfor en hjemmeside, hvor de gerne fortæller lidt om dem selv. Denne hjemmeside kan være mere vigtig, end nogle tror, da den ofte bliver vurderet, når en anden virksomhed ser på din virksomhed som en potentiel samarbejdspartner. Der kan være økonomiske overvejelser omkring troværdighed, og dette kan være meget afgørende for, hvordan en anden virksomhed vurderer din økonomiske situation. Derudover skal en side anses som professionel, og den skal derfor flot udarbejdet, og den skal være funktionel. Nogle hjemmesider kommer ikke frem som de første via en Google søgning, og der kan derfor også være flere grunde til at arbejde søgemaskineoptimering, selvom man primært sælger B2B.Een effektiv B2B markedsføring kan skabes online med den rigtige strategi. Læs mere om B2b marketing og bliv klogere på, hvordan du kan styrke din digitale forretningsmodel og strategi.

Plej dine nuværende kunder

Salg og markedsføring går hånd i hånd. Derfor skal man som virksomhed ikke kun fokusere på at få flere kunder i butikken, men det er vigtigt at pleje de kunder, man allerede har. Det koster mere at finde en ny kunde, end det gør at beholde en eksisterende kunde. Derfor er det vigtigt at have fokus på at yde en god service og forsøge at imødekomme de behov, som de nuværende kunder har. De nuværende kunder er med til at give stabilitet i en virksomhed, og denne stabilitet sørger for, at din virksomhed er rentabel. Det er derfor muligt at bruge ressourcer på at skabe yderligere vækst ved at øge salget til nuværende kunder eller ved at finde nye.

Brug dit netværk

Når der er tale om at skaffe nye kunder, så kan dette ske på flere forskellige måder. Der kan være tale om tilfældigheder, og du kan opleve at flere kunder kontakter dig. For at øge kendskabsgraden til din virksomhed, så kan det være en idé at arbejde med dit netværk. Gennem dit netværk vil du næsten med garanti kunne finde nogle, som kender nogle, der arbejder i din branche. Dit netværk kan anvendes til at finde nye potentielle kunder, og dit netværk kan i høj grad også anvendes til at finde nye samarbejdspartnere.